مقالات

تفاوت کارتریج جوهر و تونر در چیست؟

تفاوت کارتریج جوهر و تونر در چیست؟

سؤال خیلی از افراد در هنگام خرید کارتریج جوهر و تونر این است که تفاوت این دو در چیست؟

در این مقاله از فروشگاه اینترنتی ماشین‌های اداری شاهرخی به تفاوت کارتریج جوهر و تونر خواهیم پرداخت، پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

جوهر مایع است و برای چاپگرهای جوهرافشان ساخته شده است. تونر یک پودر بسیار ریز (که بیشتر از پلی استر تشکیل شده است) است که برای چاپگرهای لیزری ساخته شده است.

کارتریج‌های چاپگر جوهرافشان معمولاً ارزان‌تر از کارتریج‌های پرینتر لیزری هستند. اگر تمایل به چاپ اسناد بیشتر مبتنی بر متن دارید، پرینترهای لیزری ایده آل هستند، زیرا می‌توانند متن را دو یا حتی سه برابر سریع‌تر از اکثر چاپگرهای جوهرافشان چاپ کنند.

بسیاری از دفاتر از پرینترهای لیزری استفاده می‌کنند، در حالی که چاپگرهای جوهرافشان برای مصارف خانگی محبوب هستند.

تفاوت کارتریج جوهر و تونر

بسیاری از مردم از دو کلمه جوهر و تونر به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، اما در واقع این دو محصول بسیار متفاوت هستند. در حالی که جوهر و تونر هر دو برای یک هدف (چاپ) استفاده می‌شوند، اما از نظر سازگاری، عملکرد و ویژگی‌های فیزیکی چاپگر تفاوت قابل توجهی دارند. در اینجا مروری کوتاه بر کاربردها، مزایا و معایب مربوطه ارائه شده است.

کارتریج تونرکارتریج جوهر
مورد استفاده در پرینترهای لیزریدر چاپگرهای جوهرافشان استفاده می‌شود
حاوی پودر ریزحاوی جوهر مایع است
بازده صفحه بالاتربازده صفحه پایین‌تر
خشک و گرفتگی نمی‌کندمی‌تواند خشک شود و مسدود شود
ماندگاری طولانی/نامحدودماندگاری کوتاه/محدود
هزینه کم برای هر صفحههزینه بالاتر برای هر صفحه

کارتریج جوهر

جوهر مایعی است که در چاپگرهای جوهرافشان استفاده می‌شود. برای اعمال جوهر روی کاغذ، پرینتر مقادیر کمی جوهر را از طریق نازل‌های کوچک فشار می‌دهد و در حین بیرون آمدن کاغذ از چاپگر، روی کاغذ فشار می‌آورد.

بیشتر پرینترهای جوهرافشان می‌توانند به صورت سیاه یا رنگی چاپ کنند و همزمان از چندین کارتریج جوهر مانند سیاه، فیروزه‌ای، سرخابی و زرد استفاده می‌کنند.

کارتریج جوهر

جوهرافشان‌ها رایج‌ترین نوع چاپگری هستند که توسط مصرف کنندگان معمولی استفاده می‌شود، تا حدی به این دلیل که نسبت به چاپگرهای لیزری ارزان‌تر هستند. جوهرافشان برای چاپ تصاویر، گرافیک و متن نیز مفید هستند.

یکی از نکات منفی کارتریج‌های جوهر این است که نسبت به کارتریج‌های تونر، ورق‌های کاغذ کمتری چاپ می‌کنند، به این معنی که مصرف‌کنندگان به خرید کارتریج‌های جدید یا پر کردن کارتریج‌های موجود بیشتر از تونر نیاز دارند.

کارتریج تونر

تونر یک پودر بسیار ریز (که بیشتر از پلی استر تشکیل شده است) است که در چاپگرهای لیزری استفاده می‌شود. پودر به صورت استاتیک شارژ می‌شود و به این ترتیب به کاغذ می‌چسبد.

لیزر موجود در چاپگر یک الگوی الکترواستاتیک از یک چاپ داده شده بر روی یک درام فلزی در داخل چاپگر ایجاد می‌کند. سپس تونر را آزاد می‌کند که به مکان‌هایی روی درام که به صورت الکترواستاتیک شارژ شده‌اند، می‌چسبد. همانطور که کاغذ از روی درام عبور می‌کند، تصویر بر روی سطح کاغذ قرار می‌گیرد.

تفاوت جوهر با کارتریج تونر

بیشتر پرینترهای لیزری مصرفی فقط به رنگ مشکی چاپ می‌کنند، اگرچه واحدهای گران‌قیمت‌تر می‌توانند از رنگ‌های مختلف استفاده کنند.

در حالی که پرینترهای لیزری و کارتریج‌های تونر معمولاً گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان و کارتریج‌های جوهر هستند، تونر بیشتر از جوهر عمر می‌کند. (این بدان معناست که تونر ممکن است در دراز مدت انتخاب مقرون به صرفه تری باشد، اما نیاز به سرمایه گذاری اولیه بیشتری دارد.)

در نهایت، انتخاب خرید چاپگر مبتنی بر جوهر یا تونر به وضعیت مالی، نیازهای چاپ و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

تفاوت بین کارتریج‌های اصلی، بازسازی شده و سازگار

هنگامی که مشخص کردید از جوهر یا تونر استفاده می‌کنید، زمان آن است که بین کارتریج‌های اصلی، بازسازی شده یا سازگار تصمیم بگیرید. در این قسمت از مقاله تفاوت آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

کارتریج‌های سازنده تجهیزات اصلی (OEM)

اینها کارتریج‌های کاملاً جدید هستند. آنها توسط سازندگان چاپگر خاص برای استفاده در چاپگرهای همان سازنده طراحی و توزیع می‌شوند (به عنوان مثال کارتریج‌های HP برای استفاده در چاپگرهای HP طراحی شده‌اند).

آنها به طور کلی گران‌ترین نوع کارتریج هستند، اما از مزایای ضمانت سازنده برخوردار هستند و تضمین شده است که با چاپگر شما کار می‌کنند و کارتریج‌های خریداری شده را با همان مارکی که چاپگر شما را ساخته است به شما ارائه می‌دهند.

کارتریج‌های بازسازی شده

اینها کارتریج‌های استفاده شده‌ای هستند که قبل از پر شدن مجدد با جوهر یا تونر تمیز و یا تعمیر شده‌اند. هر چاپگری که از کارتریج استفاده می‌کند باید با کارتریج‌های بازسازی شده سازگار باشد.

کارتریج‌های سازگار

اینها می‌توانند جدید یا بازسازی شده باشند. کارتریج‌های سازگار جدید از قطعات جدیدی ساخته می‌شوند که برای کپی کردن طرح کارتریج OEM ساخته شده‌اند. کارتریج‌های سازگار بازسازی شده از ترکیبی از قطعات جدید و بازیافتی تشکیل شده‌اند.

مانند کارتریج‌های بازسازی‌شده، کارتریج‌های سازگار نسبت به نمونه‌های OEM ارزان‌تر هستند و باید با هر چاپگری که از کارتریج استفاده می‌کند سازگار باشد.

ماندگاری تونر در مقابل کارتریج جوهر چقدر است؟

ما بر این باوریم که طول عمر تونر و هزینه‌های چاپ کلی پایین‌تر، پرینترهای لیزری را به بهترین شکل ممکن می‌سازد.

تفاوت و ماندگاری تونر در مقابل کارتریج جوهر

تفاوت کارتریج جوهر و تونر در کارکرد و ماندگاری هر یک از آن‌ها است. کارتریج‌های جوهر در صورت خشک شدن یا گرفتگی هدها، خطر خراب شدن را دارند. این خطر هر چه بیشتر از چاپگرهای جوهرافشان استفاده نشود افزایش می‌یابد، بنابراین استفاده از پرینترهای جوهرافشان به صورت هفتگی مهم است.

در مقابل، کارتریج‌های تونر منقضی نمی‌شوند و در صورت عدم استفاده مسدود نمی‌شوند.

نتیجه گیری

جوهر و تونر هر کدام با مجموعه‌ای از چالش‌ها و مزایای خاص خود همراه هستند. صرف نظر از اینکه کدام گزینه را انتخاب می‌کنید، مراقبت صحیح از کارتریج‌ها (و تعویض آنها به محض تمام شدن آنها) به اطمینان از طول عمر کارتریج و چاپگر شما کمک می‌کند.

امیدواریم تفاوت کارتریج جوهر و تونر را به خوبی فهمیده باشید. برای رفع سؤالات خود می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *